Diving in the Pacific Ocean! - Reisverslag uit Armidale, Australië van Saskia Zwiers - WaarBenJij.nu Diving in the Pacific Ocean! - Reisverslag uit Armidale, Australië van Saskia Zwiers - WaarBenJij.nu

Diving in the Pacific Ocean!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

21 April 2014 | Australië, Armidale

Het is alweer 7 weken geleden dat ik een blog heb geschreven en inmiddels ben ik precies op de helft van mijn thesis. Als het hier niet zo leuk was had ik kunnen zeggen ‘het aftellen kan beginnen’. Gelukkig is dat niet zo, de tijd vliegt hier met zoveel leuke en leerzame momenten!

De 2 laatste weekenden van maart ben ik naar Coffs Harbour geweest (de dichtstbijzijnde kuststad, maar zo’n 3 uur verderop...) om een duikcursus te doen! Deze ervaring staat zeker in mijn top-weinig van de meest fantastische dingen die ik ooit gedaan/gezien heb! De cursus besloeg 4 dagen. Het eerste weekend zijn we (Luke, een vriend van de huisgenootjes, en Marie, een onderzoekster aan de uni) om 4 uur ’s ochtends opgestaan om naar Coffs Harbour te rijden. Het was prachtig om de zon op te zien komen en het deel door het regenwoud was prachtig! Het was wat mistig in de bergen maar daardoor hingen er mysterieuze sluiers in de dalen. De eerste cursusdag was theoriedag; de hele dag filmpjes kijken over hoe alles werkt, een beetje natuurkunde voor dummies (he bah ik dacht dat ik dat rotvak achter me heb kunnen laten op de middelbare school), en wat je moet doen als sommige dingen misgaan. We zaten in van die stoeltjes met van die typische tafeltjes er aan vast. Super irritant want je hebt helemaal geen ruimte. Jo was onze instructrice en ze was echt super cool en grappig (ze lijkt een beetje op Penny van de Big Bang Theory haha). Zij was net geslaagd voor haar instructeurs-cursus dus wij waren haar eerste klasje. Het was een leerzame maar ook wel een beetje een saaie dag. Maarja het hoort erbij, het is nogal belangrijk om alles te begrijpen aangezien je onder water niet in de problemen wil raken... ;) ’s Avonds hebben we lekker Indias gegeten, het was echt een goed tentje en dat was ook wel te zien omdat wij de enige niet-Indiers waren. De tweede dag was het zwembaddag; eerst een zwemtest (er zijn serieus mensen die niet kunnen zwemmen en zich opgeven voor een duikcursus :s ) van 200m en watertrappelen. Daar waren de Australiers niet zo goed in, toen ik zei dat alle Nederlandse kinderen dat minstens een kwartier moeten omdat we zo veel water hebben in Nederland schrokken ze wel. Ghehe ze geloven alles en het is te verleidelijk om soms je verhalen niet een beetje aan te dikken ;) In totaal hebben we zo’n 8 uur in het zwembad gelegen en alle oefeningen die we gezien hebben op de video geoefend. Ik vond het best spannend toen we voor het eerst onder water gingen met onze regulators (dat mond-ding dat je lucht geeft), maar het ademen ging super makkelijk en het was echt een super gevoel! Oefeningen die we gedaan hebben zijn o.a. je masker afdoen (stel dattie afgaat), je regulator weggooien en weer opzoeken (stel dat je ‘m kwijtraakt), zwemmen met de noodregulator van je buddy (stel dat je lucht op is) en dat soort dingen. Natuurlijk hebben we ook trucjes gedaan zoals een handstand maken en je dan op je rug laten vallen en mooie luchtbellen blazen. Als je dat doet een beetje zoals je een pijp rookt (denk ik haha) terwijl je op je rug ligt, krijg je van die kringen die sommige mensen ook met rook kunnen maken. Super cool :p Uiteindelijk heb ik na de zwembaddag een eigen duikbril op sterkte met snorkel gekocht, bedankt papa en mama voor dit mooie verjaardagskado!

Het tweede weekend was nog veel leuker dan het eerste, nu gingen we echt de oceaan in! Omdat we wisten dat het 2 vermoeiende dagen zouden worden zijn we op vrijdagavond al naar Coffs Harbour gereden. Het was prachtig weer in Coffs Harbour, wel wat golven maar ach. Ik had kriebels in mijn buik zo veel zin had ik er in! We waren met een lekker klein groepje, ik was buddies met Luke en Marie met de instructrice Jo. Zo kregen we allemaal lekker veel aandacht. We hebben dat weekend 4 duiken gemaakt bij de Solitary Islands, een natuurgebied met het meest zuidelijke koraal op de wereld. In totaal zijn we 2 uur en 45 minuten onder water geweest, maar oh, ik wou dat ik voor eeuwig onder water kon blijven! Sas de waterrat in haar element haha! :D het was echt prachtig; je kon zoveel verder kijken dan ik had gedacht en er waren ontelbaar veel vissen. Weet je nog hoe je je wang tegen de grote aquaria in Burgers’ Zoo duwde en je deed alsof je in het water was? Nu was het echt zo! Of misschien ben ik de enige die dat altijd deed hihi. We hebben verschillende Wobbegong’s gezien, een soort grondhaaien. Ook twee Lionfish, van die giftige met overal stekels. Ook nog grote roggen in de verte en Nemo en Dory natuurlijk! Ook zagen we een grote schol met kleine zilverachtige visjes, die super mooi als een organisme bewogen, zoals je ook op tv ziet. Ze waren super dichtbij dus als je je hand uitstak ontstond er een deuk in de schol omdat de buitenste visjes wegzwommen. Prachtig! Het water was helemaal niet koud en door de golven aan het oppervlak werd je een beetje heen en weer gewiegd. Na de eerste duik begon mijn maag te protesteren: “deze golven zijn niet leuk Sas, ik ga jou heeel misselijk maken!” Heftige zeeziekte was het resultaat. Bah. Gelukkig kon ik de volgende dag van die tabletjes van Marie gebruiken dus had ik nergens last van. Klein avontuurtje; tijdens de laatste duik, we zaten op zo’n 12 m diepte, raakte Marie haar riem met gewichten kwijt. Die is heel belangrijk want die houdt je beneden, aangezien de lucht in je longen je eigenlijk omhoog duwen. Dus Marie begon naar het oppervlak te drijven maar dat is hartstikke gevaarlijk als je dat heel snel doet! Dus we hebben met zijn 4-en een menselijke ketting gemaakt om Marie weer naar de bodem te krijgen. Een soort van grote groepsknuffel om Marie haar riem weer om te krijgen. Het was even stress maar toen we doorhadden dat het wel goed kwam moesten we allemaal lachen omdat we nogal in elkaars personal space zaten :p. Het blijkt dat onze cursus nog 2 duiken beslaat, dus waarschijnlijk gaan we eind mei nog een dag naar Coffs om weer de onderwaterwereld te mogen betreden! Ja ik ben verliefd op duiken :)
1 April is ook in Australie een grappige dag, April Fools Day heet het hier. Dus ook hier geloofde niemand dat ik dan echt 23 werd. Ik heb mijn verjaardag gezellig gevierd met de huisgenootjes en wat collega’s. Collega Tom had zijn zoontje Alby meegenomen, wat een schatje! We hebben gezellig gegeten met zijn allen en ik had appelkruimeltaart voor ze gemaakt en die viel erg in de smaak. Iedereen gaf me flessen wijn, want ja ik kan natuurlijk geen grote kado’s meer kwijt in mijn koffer. Resultaat; 6 flessen wijn, daar kan ik wel een tijdje mee vooruit haha. Het was rustig maar erg gezellig en huisgenoot Tom en ik hebben tot diep in de nacht waarschijnlijk heel diepgaande en hoogbegaafde gesprekken gevoerd, van het soort waarvan je de volgende dag zegt ‘waar hebben we het gisteren toch 4 uur lang over gehad???’. Ghehe het was dus wel gezellig. Tom studeert sociologie maar hij wil eigenlijk hypnotiseur worden. Blijkbaar kun je daar hier van rondkomen, maargoed. Dus, 2 april was het zover; Tom ging mijn hypnotiseren. Ik weet niet of ik helemaal ‘under’ was, maar het was in ieder geval wel erg relaxt! Omdat ik alles kon herinneren kan ik met zekerheid vertellen dat ik niet als een kikker door de kamer heb gesprongen ;)

Ohja, ik ben hier ook nog voor mijn studie! De thesis gaat hartstikke goed ik ben hartstikke druk met mijn data analyse, begrijpen wat ik nu aan het doen ben, en de programmeertaal onder de knie te krijgen. Voor degene die nog niet weten wat ik hier nou precies uitzoek; Ik heb data gekregen van een varkensfokker uit de regio Adelaide die veel samenwerkt met de universiteit hier. Aan de hand van die data probeer ik te berekenen of hemoglobine levels (het eiwit dat zuurstof in je lichaam transporteert, is gerelateerd aan bloedarmoede en is een groot probleem in drachtige/zwangere zoogdieren) overerfbaar zijn. Als dat het geval is kunnen we er misschien naar fokken en kan het het probleem van bloedarmoede in zeugen en biggen misschien verkleinen. Hier schrijf ik een verslag van en het is de bedoeling dat er straks ook een wetenschappelijk artikel door Zwiers, S. te vinden is :D (dat is iets heel belangrijks en goeds voor mijn CV en naam in het onderzoek, jeej!) Inmiddels heb ik mijn data opgeschoond. Ik dacht dat dit iets heel high-techs was, maar eigenlijk is het gewoon dat je zorgt dat je dataset klopt en dat er geen kleine foutjes en onlogische informatie in staat. Een klusje voor een perfectionist :) Nu ben ik modellen aan het testen, dat houdt in dat ik uitzoek of bijvoorbeeld het geslacht van een biggetje statistisch bewezen effect heeft op hemoglobine levels. Als ik dat een beetje voor elkaar heb mag ik in een ander programma (met andere programmeertaal dan ik nu ken, dus dat zullen wel weer een paar frustrerende dagen worden) de overerfbaarheid onderzoeken. Ook krijg ik veel tips over hoe je nu wetenschappelijk schrijft, dat is toch wat anders dan een waarbenjij.nu blogje! Maar nu ik het begin te begrijpen gaat dat me best goed at Blijkbaar doe ik mijn onderzoek goed, want mijn eigen begeleider en een andere professor hebben me hier al een baan aangeboden! Ik zeg nooit nooit, maar ik denk niet dat ik hier zou willen wonen voor meerdere jaren. Wel was het natuurlijk goed voor mijn ego :)

Deze week nog een paar daagjes hard werken en dan lekker twee weken op vakantie! Woensdag komen papa, mama en Richard langs, zij zijn nu in Sydney-Newcastle-PortMaqcuarie. Heb super veel zin om ze te zien en zij zullen een paar nachtjes het leven in mijn garage beleven. Dan geven ze hopelijk toe dat de bergen die ik elke dag op fiets echt overdreven zijn, de huisgenootjes hartstikke lief zijn en mijn huisje net zo goed isoleert als een roestige vergiet “de roest is zo dik dat er af en toe wat warmte blijft hangen” (uitspraak van meneer Berveling (docent Latijn op VWO) die hetzelfde zei over zijn hoofd, want daar was de roest zo dik dat er af en toe wat informatie bleef hangen ghehe). Daarna gaan we in het weekend samen naar Brisbane! Daar zullen we een weekje een ouderwetse familievakantie hebben, waarna zij weer naar huis gaan en ik nog een week naar Cairns. Dit ligt rechtsboven in Australië en hier is ook het Great Barrier Reef! Ik zal eens goed gebruik maken van mijn net behaalde duiklicentie! :D

Liefs, Sas

  • 21 April 2014 - 11:01

    Annemarie:

    Woehoe dat klinkt goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Al jaren aan het dromen en maanden aan het voorbereiden. Nu is het eindelijk zover; Ik ga voor 7,5 maand naar Ausralië!! Voor mijn scriptie over varkensfokkerij ga ik naar Armidale, zo'n 400 km boven Sydney. Maar voordat dat avontuur gaat beginnen, staat een reis van Sydney, via Melbourne, naar Adelaide op het programma. Dit jaar zal ik kerst afsluiten in de lucht, want op 26 december vertrek ik samen met Michel naar Australië! Ik hoop veel te leren en goede resultaten te boeken voor mijn studie, maar vooral kijk ik uit naar de zomer en alle fantastiche dagen die me te wachten staan! Liefs Sas

Actief sinds 09 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1364
Totaal aantal bezoekers 10543

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 10 Augustus 2014

Reizen en studeren in Australië en Indonesië

Landen bezocht: