Queensland Holiday! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Saskia Zwiers - WaarBenJij.nu Queensland Holiday! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Saskia Zwiers - WaarBenJij.nu

Queensland Holiday!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

11 Mei 2014 | Australië, Cairns

Hallo lieve allemaal!

Zojuist ben ik weer teruggekomen in Armidale na 2 weken vakantie in Queensland (rechtsboven in Australie, een staat even groot als heel west Europa!). En ja, het was amazing!!

Woensdag 23 april mocht ik eindelijk weer in eigen taal en op eigen snelheid kletsebetsen; papa, mama en Richard waren aangekomen in Armidale! Zij waren in een paar dagen van Sydney naar Armidale gereden, en hoewel ik geen heimwee heb, was ik toch heel erg blij om ze te zien!! Papa met een grote grijns, mama super blij dat ik nog leef en Richard met een 'ugh moet m'n zus weer knuffelen' gezicht. Kortom; helemaal thuis :D Mijn huisgenootjes hadden een grote BBQ georganiseerd en we hebben heerlijk gegeten en gegrapt over vanalles en nog wat. Papa en mama sliepen in mijn garage en Richard en ik in de huiskamer, dus niemand hoefde laat in de avond nog naar huis. We hebben Halli Galli gespeeld, super fanatiek natuurlijk!
De paar dagen in Armidale waren lekker relaxt; mijn professor vond dat ik wel eerder weg mocht sneaken nu m'n familie er was dus ik had zelfs wat eerder vakantie. Thuis kookte mama dus ik kon gewoon aanschuiven. Papa stofzuigde dus dat hoefde ik ook niet meer te doen. Lekker makkelijk!

Zaterdag zijn we naar Brisbane vertrokken. De reis duurde de hele dag (en ik ben nog steeds niet gewend aan die afstanden hier, ik vind een ritje naar Beilen al ver...) maar was super mooi! Eerst door de weilanden en hier en daar moest papa een koe ontwijken. Hekken doen ze hier niet echt aan. Toen afgedaald van de bergen naar Brisbane door het regenwoud. Het was prachtig! In Brisbane hadden papa en mama een super groot appartement gehuurd dus dat was wel leker luxe (wetende dat ik de tweede week een bed in een hostel had geboekt). We zijn naar Australia Zoo geweest, de dierentuin van Steve Irwin. Ik was vroeger een grote fan van hem en was ook zeker een paar dagen verdrietig toen hij was overleden. Dus ik moest en zou naar die dierentuin haha. De krokodillenshow was echt cool, de rest van de dierentuin.. dat kunnen ze in de dierentuin van Emmen beter. De verblijven waren prima maar ik was verbaasd over hoe er met de dieren werd omgegaan. Steve was altijd voor de natuur eren zoals die is, maar hier liepen de tijgers aan de riem mak als een lammetje achter de verzorger aan.. Niet mijn ding. Toch wel tof dat ik er geweest ben :) Ook zijn we naar Moreton Island geweest, dat een uur vanaf Brisbane ligt. Het was een prachtig zandeiland met witte stranden en palmbomen. Richard en ik hebben gesnorkeld en toen zelfs een zeeschildpad gezien! Verder een strandwandeling gemaakt en wat gechild. 's Avonds hebben we wilde dolfijnen gevoerd! Die komen elke avond naar de kust van het eilandje voor een makkelijke snack, want de visjes die wij ze voerden waren natuurlijk al dood dus de doflijnen hoefden niet eens hun best te doen haha. Het was erg bijzonder om de dieren van zo dichtbij te zien! De laatste avond zijn we lekker luxe uit eten geweest aan het water, een afscheidsetentje voor de komende 14 weken.

Vrijdag 2 mei vlogen papa, mama en Richard weer naar huis en ik naar Cairns. Het was 2 uur vliegen en dan ben je nog steeds in dezelfde staat! Het hostel 'Corona Backpackers' (tegenover Gilligans, zegt je dat wat Leo?) was wel wat anders dan het luxe appartement in Brisbane! Ik had een bed in een 8-persoonskamer, dus lekker druk. Zaterdag heb ik Cairns zelf even bekeken, daar was ik gauw klaar mee. Het zijn vooral winkeltjes met souvenirs, touroperators en bars en hostels. Gelukkig hadden ze een super mooi nep-strand, nep omdat de zee te gevaarlijk is (dodelijke kwallen en krokodillen!). Voor het eerst in mijn leven heb ik 'een dagje aan het strand gelegen'. Best te doen eigenlijk, lekker warm :) Ik ben zelfs een beetje bijgekleurd, niet doorvertellen dat dat kleurtje begon met kats verbrand te zijn haha. Zondag heb ik een van de beste dagen hier in Australie gehad; ik heb gedoken in het Great Barrier Reef! Met een groot tussen-jacht-en-cruise-schip in gingen we naar het Flynn Reef, dat aan de buitenkant van het Great Barrier af licht, daar schijnen de mooiste riffen te zijn. Nou ik kan jullie vertellen, als jullie me niet terug hoeven in NL dan ga ik daar onder water wonen. Het duiken daar is echt geweldig! Zoveel kleuren, ontelbaar veel vissen en het water is zo warm! We hebben in de verte een haai gezien (niet zo een die je op eet), ik heb Nemo gevonden en tijdens de derde duik zagen we een super mooie zeeschildpad! Ik had een camera gehuurd dus jullie kunnen ook een beetje meegenieten van dit paradijs.

Dinsdag ben ik naar het Daintree Rainforest geweest, het oudste regenwoud van de wereld! We reden langs de een na mooiste kustrit van Australie (na The Great Ocean Road) naar het regenwoud en hebben daar een super mooie dag gehad. Het regenwoud is een fantastische plek! Het ruikt er net zoals de de Bush in Burgers Zoo, maar dan is het echt! Via een veerpont (over een rivier met veel krokodillen) zijn we het regenwoud ingereden en we hebben super veel mooie uitzichten gezien en een strandwandeling gemaakt. Dit is de enige plek op aarde waar twee plekken op de wereld erfgoed lijst aan elkaar grenzen; het Daintree Rainforest en het Great Barrier Reef. Ook hebben we een kleine wandeling door het dichte woud gemaakt. Soms kan ik het gewoon niet geloven. Op een hectare regenwoud staan zo'n 15000 soorten planten (ter vergelijking: 1600 in heel Frankrijk) en je ziet overal wat nieuws en wat anders. De vogels hebben alle kleuren van de regenboog en de watervallen lijken onuitputtelijk. Het is een fascinerende plek, maar ook best wel eng. Er zijn krokodillen in bijna alle wateren, giftige slangen en spinnen en er is zelfs een plant die je maanden of zelfs jaren enorme pijnen bezorgt daar waar je alleen het blad maar hebt aangeraakt. De echte natuur, en dan niet zoiets als park De Hoge Veluwe, is veel prachtiger maar ook veel machtiger dan de mens ooit toe zal geven.

Oh trouwens, ik heb heel veel respect heb voor backpackers (Leo en Maaike vooral!). Voor een weekje vind ik het prima, maar ik weet wel dat ik dit geen maanden zou kunnen. Ik weet niet precies, misschien is het dat ik geen droge pasta met een halve tomaat als avondeten wil, omdat ik zuinig moet doen met mn geld. Misschien is het dat al na een paar dagen de schone en vieze kleren hetzelfde ruiken. Misschien is het dat je de hele tijd actief nieuwe mensen moet ontmoeten (ik denk vooral het laatste). Gelukkig had ik mazzel in het hostel, want ik heb een paar super leuke meiden uit Duitsland en Amerika ontmoet. Met Yvonne, Ratchel, Jenny en Julie heb ik me dan ook prima vermaakt in de uurtjes buiten de tours om :) Dinsdag zijn Yvonne, Ratchel en ik uit geweest in een van de vele kroegen. We hadden een goedkoop avondje gevonden, $10 voor 5 drankjes. Jeuj! De muziek was super leuk en mijn eigen babbel verbaasde me soms, maar al snel kwamen we erachter dat de meeste gesprekken uitliepen op uitnodigingen naar de hotelkamer.. Nee dankje :p Gelukkig hadden we daar alle drie niet zo'n interesse in, dus verschillende reddingsacties maakten de avond hilarisch!

Donderdag ben ik naar de Table Lands geweest, het natste stuk van Australie. Per jaar valt hier 6 tot 8 meter regen (ter vergelijking: Londen heeft per jaar 60 cm!!). Dat was natuurlijk de reden dat alle watervallen prachtig waren; het bulderende water was super indrukwekkend! We konden op verschillende plekken zwemmen, omdat het zeker was dat er geen krokodillen in het water zitten. Ook hebben we een enorme vijgenboom gezien, de Curtain Fig Tree. Deze dag hadden we een leuk groepje, een stel waarvan de man uit Melbourne kwam en de vrouw ergens uit Amerika, ook haar ouders waren er. Dus een gezellig familie uitje haha. De tourguide was een enorme grappenmaker en haalde alle amerikanen- en hollandergrapjes uit de kast. Ik vind dat altijd wel lachen en de meeste grapjes zijn nog waar ook, maar de Amerikaanse ouders vonden het zichtbaar minder grappig. Hun dochter vertelde dat oudere Amerikanen vaak wat bekrompen zijn en weinig zelfspot kunnen hebben. Een (goede) reden van haar om in Australie te gaan wonen, waar meer woorden sarcastisch dan gemeend zijn :P

Vrijdag heb ik nog een dag gedoken, gewoon omdat ik het de week ervoor zo fantastisch vond :) Deze keer naar het Saxon Reef. Weer was het super! Dit was een boot en organisatie van wat lagere klasse, maar dat maakte het duiken natuurlijk niet minder mooi! Deze keer had ik 2 duiken geboekt. Tijdens de eerste duik had ik als laatste van alle deelnemers nog genoeg lucht over, dus heb ik zo'n 10 minuten alleen met de gids gedoken. Super cool een stukje prive-rondleiding! We hebben veel Giant Clamps (mega oester dingen met blauw erin) gezien en ook een kogelvis, zo een die opblaast als een grote ballon als-ie schrikt. Ik heb hem maar niet laten schrikken want veel kogelvissen zijn giftig...
's Avonds hebben we met de meiden een gezellige BBQ gehouden aan het strand en allerlei plannen gemaakt voor waar we elkaar wanneer weer ontmoeten. Het Amerikaanse meisje komt volgend jaar naar Duitsland en Yvonne woont nog geen anderhalf uur van Wageningen vandaan dus wie weet! :)

Inmiddels ben ik weer goed in (het koude) Armidale aangekomen en komen de laatste weken in Armidale in zicht. Hopelijk een periode met veel leuke dingen en weinig thesisstress, al ken ik mezelf op dat laatste gebied wel beter O:)

Kus Sas

  • 11 Mei 2014 - 12:53

    Leonie (Schönbeck :) ):

    Klinkt weer fantastisch Saskia! Stiekem voel ik me ook een klein beetje aangesproken als je het over Leo hebt ;) Want ik vind het backpacken toch ook nog steeds fantastisch hoor! Ookal heb ik nooit droge pasta met een halve tomaat gegeten... Is dat de gewoonte tegenwoordig..? :S
    Geniet er nog van, en probeer vooral nog meer van Australië te zien, het is fantastisch zoals je inmiddels wel ontdekt hebt! ;)

    Liefs Leonie

  • 12 Mei 2014 - 13:14

    Annemarie:

    Waaaaaaaauwwwwwwwwwwww!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Al jaren aan het dromen en maanden aan het voorbereiden. Nu is het eindelijk zover; Ik ga voor 7,5 maand naar Ausralië!! Voor mijn scriptie over varkensfokkerij ga ik naar Armidale, zo'n 400 km boven Sydney. Maar voordat dat avontuur gaat beginnen, staat een reis van Sydney, via Melbourne, naar Adelaide op het programma. Dit jaar zal ik kerst afsluiten in de lucht, want op 26 december vertrek ik samen met Michel naar Australië! Ik hoop veel te leren en goede resultaten te boeken voor mijn studie, maar vooral kijk ik uit naar de zomer en alle fantastiche dagen die me te wachten staan! Liefs Sas

Actief sinds 09 Dec. 2013
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 10529

Voorgaande reizen:

26 December 2013 - 10 Augustus 2014

Reizen en studeren in Australië en Indonesië

Landen bezocht: